LÄRA NÄR MAN LEKER

(02 Apr 2017)

För er som inte känner mig så är det mesta jag gör saker jag lärt mig själv, av intresse, tristess men oftast av frustration, att det jag vill ha inte existerar. Existerar inte något skapar jag det själv.

Senaste tiden har mycket fokus varit på olika projekt riktade mot Framtidens Vårdavdelning och då program/webbsidor riktade mot sjukvården. Under helgen lade jag dem tillfälligt på hyllan och antog mig ett “roligt” projekt.

Ett kortspel jag gillar att spela med vänner är “Cards Against Humanity” eller “Rackare” på svenska. På deras hemsida är korten och alternativen öppna för användning, vilket jag tyckte var en rolig idé! Det finns såklart redan flertalet sajter som erbjuder en “relativt” bra lösning, att spela detta spel över internet men inte riktigt som jag ville, samt att det inte finns med svensk översättning. Så med min nu införskaffade kunskap om “Node.js” och “socket.io”, tog jag mig an detta projekt, att göra Rackare till ett nätverksspel (alt. Internet).

Även om jag nu arbetat med “backend” (= server kod) sedan början av året, var det mycket nytt jag under detta projekt lärde mig! Främsta är logiken, hur och vad ska webbsidan skicka till servern och vad ska servern skicka.

I nuläget väldigt enkelt gjord, kan läggas till mycket mer funktioner vilket jag troligen kommer göra framöver.

Då detta inte är ett färdigt projekt och kräver att du som vill testa installerar Node.js har jag valt att inte lägga den i Projekt på denna hemsidan, utan kan finnas på min GitHub-sida.