Kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser av AI

(01 Feb 2021)

Intressant artikel som ser över kortsiktiga och långsiktiga konsekvenserna av att introducera AI till akutsjukvården. Det finns såklart många fördelar, men det är viktigt att förstå de kortsiktiga konsekvenserna att AI introducerar nya risker till en verksamhet som redan har höga risker.

Därav behöver förståelse skapas över potentiella risker och ödmjukhet vid införande då vårdpersonalen behöver justera sin riskhantering.

”The addition of AI as a new bedside intellectual source brings new communication challenges to an environment already associated with a high error rate.”

Lynn, L.A. Artificial intelligence systems for complex decision-making in acute care medicine: a review. Patient Saf Surg 13, 6 (2019).

Vårdpersonalens främsta kompetens

(09 Feb 2020)

Vårdpersonalens främsta kompetens är inte längre den medicinska kunskapen, utan i en kommande digitaliserad hälso- & sjukvård ställs nu mer än någonsin krav på möjligheten att uttrycka empati och medlidande.

Defining compassion in the digital health age: protocol for a scoping review

Lärdom från Chatbotprojekt

(15 Jan 2020)

Patienter har ett grundläggande behov att få reda på vad medpatienter funderar över, inte primärt vad vårdpersonalen tror att de behöver för information.

Under test av ChatBot i slutenvården eftersökte en patient lista över vad patienter brukar ställa för frågor, i brist på egna. Det visar på ett grundläggande behov över att få reda på vad medpatienter funderar över, inte vad vårdpersonalen har att ge i informationsväg. Likväl borde detta behovet även finnas hos vårdpersonalen, vad brukar patienter efterfråga så vårdpersonalen kan leva upp till rätt informationsbehov utifrån patientens perspektiv.

SISTA JOBBINSATSEN I GÖTEBORG

(18 Dec 2019)

Då var sista mötet inom “Vinnova Verklighetslabb Sahlgrenska” över och det bär åter hemåt till södra marker.

Slutrapporterna är i grunden färdiga men behöver fortsatt finslipas i texten, vilket kommer genomföras i mellandagarna. Kommer när slutrapporten är färdig att dela den i de sociala kanaler jag har. Väldigt stolt över de resultat vi lyckats få fram, även om vi inte lyckades mäta allt vi egentligen önskade från början. Efter nyår kommer jag fortsatt studera master i eHälsa med 50% hastighet. Övriga 50% kommer jag nu jobba på ett privat företag, vilket innebär att jag kommer avsäga mig alla nuvarande uppdrag i offentlig verksamhet. Det känns spännande och lite läskigt att ta steget ut ifrån sjukhuset, men kommer med stor sannolikhet gå väl.

MATAPPEN IGÅNG! DELTOG I HEALTHTECH NORDIC OCH NÄTVERKET EHEALTH@LU

(25 Nov 2019)

Börjat engagera mig i verksamheter som sker i Skåne Regionen, där bland annat jag deltog på Healthtech Nordic och eHealth@LU.

Healthtech Nordic - Var ett annorlunda event, utifrån vad jag är van vid, där fokuset var på de entreprenöriella och investerande drivkrafterna. Men blick på nationell, nordisk och internationella vägar och exempel. Ett event där behovet egentligen inte hade någon plats, utan snarare vilka lösningar som existerar, områden som är intressanta och lukrativa och marknader som är möjliga att växa i.

eHealth@LU - Är ett nätverk som är initierad ifrån Lunds Universitet, med olika deltagare bland annat från akademin, offentliga och företagsverksamheter. Alla med samma målsättning att arbeta fram eHälsan. Detta mötet var fokuset på nordiska och europeiska samarbetet, där workshop anordnades för att dela erfarenheter och kunskaper. Mastern i eHälsa var ett intressant ämne, då det på många lärosäten idag främst är i form av kurser och inte program. Likaså multi-professionella inriktningen med flera involverade fakulteter. Till skillnad från vårdinformatiken, vilken är närmaste nämnaren som enbart håller till en fakultet.

Slutligen är nu äntligen MatAppen (version 2019) igångsatt! Däremot är användarna för tillfället få, på grund av hårda exklusionskriterier ex.; inga med allergier, halva avdelningen har tekniken, vanlig kost och vegetarisk kost m.m. En så länge har två patienter beställt mat, lämnat återkoppling till köket och registrerat sitt matintag. Ifrån patienterna i nuläget enbart positiv feedback. Ifrån vårdpersonalen är det i nuläget negativa att denna lösning exkluderar patienter som inte är bekväma att använda tekniken, ska bli intressant och se ifall denna uppfattning ändrar sig med tiden MatAppen testas och hur vårdpersonalen använder den som ett redskap i vården som bedrivs.

För er som fått finansiering av Innovationsfonden 2020, kommer jag ha föredrag den 3/12, där jag kommer dra genom hela historien hur MatAppen gick ifrån idé till produkt, denna gång som en djupdykning i beredningsprocessens delar och innovatörens ställning mot objektorganisationen.